In dit hoofdstuk van het kunsthistorisch boek Gouden Vrouwen heb ik onderzoek gedaan naar Maria Thins met behulp van archiefstukken en literatuur beschikbaar in het Rijksmuseum. Ik heb zowel een historische, als de huidige tijdsgeest weergegeven wat betreft de positie van vrouwen in de kunsten. Deze tekst dient als tegenhanger van het dominante narratief waarin mannen de dienst uitmaken in de kunstgeschiedenis.


Art history book 'Gouden Vrouwen' (2020) is published by WBooks. It is a project of multiple writers discovering the role at the art market of a Dutch woman in the 17th century. By using archival material and historical literature I made a portrait of Maria Thins, the mother-in-law of painter Johannes Vermeer, called 'Gunst baart Kunst'. This book is a counter-perspective on the dominating narrative of the male painter in the art world. 


This book called 'I like this Ruin, Love' (2021) is based on artistic research and is bounded by designer Ossip Blits in a way that makes the book an experience, more so than flat text. The book functions as a frame in time and shows contemporary thoughts on various societal topics. Collaboratively I contributed a chapter about personal manifestations of performing gender identity. In digital dialogue we discuss and unfold together with scientist our personal experiences.

Back to Top